GRATIS TIPS

Om jouw event waardevol en winstgevend te maken! Kijk, luister en/of lees.......

[artikel] Heb jij dit weleens gedaan?

 Heb jij weleens meegedaan aan een obstacle run?

Ik wel! Vorige week zaterdag. Hiervoor moest ik 7 kilometer hardlopen en 41 obstakels trotseren. Deze obstakels varieerde van springen over banden, klimmen over muren, zwemmen en door een modderbak. Ik vond het heerlijk!
 
Ik keek er niet de hele tijd naar uit. Vooraf was ik toch wel zenuwachtig. Kan ik dit wel? Is 7 kilometer niet te ver? Heb ik wel genoeg getraind? Deze twijfels hield ik lekker voor mezelf. Stel je voor dat anderen zouden denken dat ik het niet kon.
 
Want ik deed het niet alleen te doen. We gingen met een team. De afspraak was dat we op elkaar zouden wachten, zodat we met z’n allen over de finish konden gaan. En dat is gelukt! Hier zie je ons voor de run en over de finish komen.
 ObstacleRunGroepsfotoObstacleRunFinish

Ik heb alle obstakels gedaan. Sommige kon ik echter niet alleen. Hulp was nodig om  over een houten wand te klimmen en een handje bij de matten in het water was ook erg fijn. Niet helemaal mijn ding. Ik laat niet graag zien dat ik iets niet kan, wil graag de beste zijn en vraag niet snel om hulp. Helaas moet ik hier toch bekennen dat ik zonder mannelijke hulp niet alle obstakels had kunnen doen. Ook was ik zeker niet de beste. Toch vond ik het geweldig om mee te doen en de finish te halen.

De obstacle run heeft me, naast spierpijn, veel opgeleverd. Zo weet ik nu (wist ik stiekem al, maar het is me weer duidelijk geworden), dat

  • ik liever een helpende hand bied, dan dat ik er om één vraag
  • ik liever  als kartrekker de taken van een project verdeel dan dat ik taken toebedeeld krijg
  • ik wel hulp vraag, maar het gemakkelijker vind als ik hiervoor betaal
  • ik mijn twijfels en onzekerheden liever niet deel (stel je voor wat ‘ze’ denken…..)

Waardevolle inzichten, want ook in mijn ondernemerschap neem ik deze eigenschappen natuurlijk mee. Inmiddels heb ik al wel ontdekt dat ik het niet allemaal alleen kan doen en dat hulp vragen veel kan opleveren. De administratie, klanten werven, nieuwsbrieven schrijven, strategie bepalen, website bijhouden, social media, opleiding volgen en oh ja met klanten werken. Dat zou ik bijna vergeten. Het is best veel. En hoe fijn is het dan als je het samen kan doen?

Samenwerken, onzekerheden delen en hulp vragen is juist een manier om te groeien. Want iedere fase in het ondernemerschap brengt nieuwe vragen en twijfels met zich mee. En het mooie is dat er ondernemers je zijn voor gegaan. Zij kunnen je helpen.

Zo is het ook met je event! Je kan zelf beginnen en ontdekken wat er nodig is om een succesvol event neer te zetten, maar je kan ook gebruik maken van de ervaring en expertise van andere ondernemers. Natuurlijk mag je ook met mij samenwerken (graag zelfs :)), maar dat hoeft niet direct. Veel ondernemers willen je ook voorzien van (gratis) advies. Hun ervaringen met je delen en je tips geven. Maak hier gebruik van! Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je tijd is immers een kostbaar bezit.

Voor de obstacle run heb ik ook ervaren runners gevraagd om tips. Eén ervan was: doe een lange broek aan. Het weer nodigde uit voor een korte broek, maar wat was ik blij met lange broek tijdens de run. Dat heeft wat blauwe plekken en schaafwondjes gescheeld.

Een belangrijke tip die ik je mee wil geven: doe het niet alleen! Zorg voor een team van mensen om je heen als je een event organiseert. Ook al komen er ‘maar’ 6 mensen. Vraag je buurvrouw, vriendin of dochter om je te helpen. Jij kan dan al je aandacht geven aan de inhoud en je deelnemers en je hoeft je niet te bekommeren over laatkomers, dieetwensen en lege koffiekannen.

Evalueer achteraf met je team het event. Ontvang hun feedback en doe er iets mee. Zowel jij als je event groeit hiervan en uiteindelijk groeit dan ook je team!

Begin november staat de volgende obstacle run op het programma. Ik heb er nu al zin in en ben benieuwd wat deze run mij aan waardevolle inzichten oplevert!

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit bericht.