GRATIS TIPS

Om jouw event waardevol en winstgevend te maken! Kijk, luister en/of lees.......

[artikel] Hoe was jouw eerste keer?

Hoe was jouw eerste keer? De eerste keer kan zo spannend zijn! Je weet dat het eraan komt, leeft er naartoe en dan is het zo ver. Je doet het! En hoe vond je het? Viel het tegen of was het gelijk super?

Aan welke eerste keer dacht jij bij het lezen van de onderwerpregel? Ik vermoed de eerste keer dat je sex hebt gehad. Dat is namelijk ook een hele spannende eerste keer. De technische les krijg je bij biologie (en een beetje van je ouders, maar dat is stom). Je ziet het op TV en in films. Je hoort erover van vrienden ‘’het is zo geweldig, heerlijk, fantastisch’’. Of je hoort van vriendinnen dat het toch een beetje tegenviel. Voor iedereen is de eerste keer sex een andere ervaring. Maar of het nu gelijk heerlijk was of juist tegenviel, toch heb je het daarna waarschijnlijk nog een keer gedaan en nog een keer en nog een keer. Heb je ontdekt wat je lekker vindt en wat er voor jou mogelijk is. Zo maak je er steeds meer je eigen ‘’ding’’ van.

Zo zijn er veel eerste keren in je leven geweest. En er zullen er nog vele volgen. Zeker als ondernemer kan je niet altijd in het oude vertrouwde blijven hangen. Je zult nieuwe stappen moeten zetten om jezelf en je bedrijf verder te ontwikkelen en te laten groeien.

Iedereen zet stappen op zijn eigen manier. De meest voorkomende zijn:

  1. Een boek lezen
  2. Informatie op internet zoeken
  3. Een collega-ondernemer, vriend of familielid op hulp vragen
  4. Gewoon beginnen en bij een obstakel kijken hoe je dit oplost
  5. Zelf een opleiding, training of cursus volgen
  6. Een expert inschakelen
  7. Jezelf laten coachen

Waar herken jij je in? Iedereen heeft een eigen voorkeur om met iets nieuws om te gaan. Zo lees ik zelden een gebruiksaanwijzing vooraf. Ik ga het gewoon doen en als het niet lukt, dan zoek ik dat specifieke onderdeel op in de gebruiksaanwijzing. Mijn man daarentegen begint eerst te lezen en gaat pas daarna aan de slag.

Als ondernemer heb ik inmiddels geleerd dat hulp inschakelen je een hoop tijd, stress en energie kan schelen. Op bijna ieder gebied zijn er ervaringsdeskundigen en die kunnen jou voor een hoop valkuilen behoeden. Maar niet voor allemaal. Je zal bepaalde fases door moeten om te groeien als ondernemer.

Ook in de organisatie en het resultaat van je live bijeenkomsten & events, groot of klein, ga je een aantal fases door. In de eerste fase zie ik vaak deze drie problemen:

  1. Veel stress vooraf over de inhoud van het programma en de praktische organisatie
  2. Moeite om de zaal vol te krijgen
  3. Teleurstelling over het resultaat

Voor deze problemen zijn verschillende oorzaken te benoemen. Ik benoem hier de belangrijkste twee:

  1. De organisatie en uitvoering worden er ‘even’ bijgedaan. Dit kan prima, maar onderschat de tijd die er in gaat zitten niet. Plan deze in je agenda. Deze tijd kan je namelijk niet aan ander (betaald) werk besteden.
  2. De focus ligt vooral op het organisatorische en inhoudelijke deel. Het resultaat moet hier vanzelf uit voortvloeien. Helaas is dit meestal niet het geval. Met teleurstelling tot gevolg.

Maar hoe gaat een échte ondernemer om met teleurstelling? Juist…….gewoon doorgaan en geloven in het resultaat. De eerste keer is meestal wennen. Wiebelig. Onzeker. Maar hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt. Steeds opnieuw onderzoeken hoe het beter kan en hoe jij het beste tot zijn recht komt. Jouw manier ontdekken om tot magische resultaten te komen (en dit kan ook bij de eerste keer). Net als met sex………

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *