GRATIS TIPS

Om jouw event waardevol en winstgevend te maken! Kijk, luister en/of lees.......

[artikel] Is het een bijeenkomst, workshop of event?

Pas zei een moeder bij school ‘’Ik heb zo’n hekel aan kinderfeestjes vieren. Al dat gedoe!’’.  Hmm dat ”gedoe” hoor ik mijn klanten ook weleens zeggen. Zelf vind ik kinderfeestjes geen gedoe, maar juist ontzettend leuk. Gisteren gaf mijn dochter haar kinderfeestje. Met 7 meiden van 8 jaar naar het buitenluchtzwembad. Wat een feest (vooral met deze temperatuur)!

Ook van de voorbereidingen, die al weken geleden zijn begonnen kan ik enorm genieten. Samen aan tafel een plan maken:

  • Wanneer gaan we het vieren? Op welke dag en op welke tijd?
  • Wat gaan we doen?
  • Wie wil je uitnodigen?
  • Welke uitnodigingskaartjes wil je gebruiken?
  • Wat gaan we eten?
  • Hoe doen we het logistiek?

En toen was het plan klaar. Geen ingewikkelde vragen over ‘’wat is je doel’’ of ‘’wat wil je ermee bereiken?’’. Ik weet het antwoord wel ‘’gewoon leuke cadeus krijgen en veel plezier met mijn vriendinnen’’.

Maar is dit kinderfeestje nu ook een event? En een workshop voor 10 mensen? Of een seminar voor 100 mensen? Regelmatig krijg ik de vraag ‘’wat is een event?’’.

Veel zelfstandige professionals denken namelijk dat een event niet voor hen is weggelegd. Simpelweg omdat zij dan direct denken aan duizenden bezoekers en locaties als Ahoy. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Een eenmalige bijeenkomst met 10 mensen, waar de bezoekers de rest van hun leven iets aan hebben, kan ook een succesvol event zijn! Waar het omgaat is dat je resultaat haalt uit die live bijeenkomsten.

Een event, groot of klein, is namelijk een effectieve manier om alle zintuigen van de deelnemers te prikkelen. Zien, horen, voelen, alles helemaal ondergaan. Deze indrukken leiden tot een emotie; enthousiasme of afkeer. Bezoekers beléven dus een event. Na afloop maakt een deelnemer (onbewust) de rekening op en besluit hoe hij dit gaat toepassen in het dagelijks leven.

Dat veel zelfstandigen niet beginnen aan een event is een gemiste kans.  

Door het huidige digitale sociale netwerk lijkt het alsof iedereen voor ons bereikbaar is en klanten dus makkelijk vindbaar zijn. Maar niets is minder waar! Veel van de bestaande marketingcommunicatiemiddelen schieten tekort als het gaat om de doelgroep bereiken.
Er is immers keuze genoeg. Via internet kunnen we bijna alles vinden en prijzen vergelijken, zelfs wereldwijd! Dit maakt echter de klantbinding steeds lastiger. Zoals een ondernemer laatst zei: ,,Het is net alsof ik steeds weer de eerste opdracht moet verdienen en me moet bewijzen, terwijl we al 10 jaar samenwerken.”

Als je staat voor wat je doet, wil je dit met zoveel mogelijk mensen delen. Delen wat er volgens jou écht toe doet! Een event is gericht op een bijzondere beleving en past helemaal in deze tijd, waarin “het verschil maken” essentieel is! Als marketinginstrument is “een event” relatief nieuw. Je kunt er  10 deelnemers voor werven, maar ook 1000. Dus als Ahoy jouw droom is, kan dat natuurlijk! Maar het belangrijkste is dat je jouw doelgroep kan laten ervaren wat jij te bieden hebt en dat jij er resultaat uithaalt! En of jij dat nu workshop, bijeenkomst, seminar of event noemt, dat maakt eigenlijk niet uit.

Het resultaat van het kinderfeestje? 6 blije vriendinnen voldaan en moe thuisgebracht. Toen wij thuiskwamen zei mijn dochter met een blij gezicht ‘’Mam, ik vond dit écht mijn allerleukste feestje en heb mooie cadeautjes gekregen. Ik ga hier lekker van dromen’’. Voor mij een super resultaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *