GRATIS TIPS

Om jouw event waardevol en winstgevend te maken! Kijk, luister en/of lees.......

[artikel] Waarom NIET verkopen op een kennisevent raar is!

‘’Ik ga niet direct verkopen hoor!’’ Dit hoor ik van veel ondernemers die een eigen event willen organiseren.

Je loopt in de supermarkt en daar staat een mevrouw pastasaus klaar te maken. Ze vertelt dat het een nieuw product is en dat je vandaag gratis mag proeven. Je proeft en je vindt het heerlijk. Je zou graag een paar zakjes voor thuis meenemen, maar ziet geen display of aanbieding. Als je het aan de mevrouw vraagt zegt ze ‘’oh als u ze wilt kopen, kunt u in het schap kijken’’.  Je kijkt in het schap, maar ziet ze zo snel niet liggen. Nou ja, dan neem je toch maar het vertrouwde huismerk. Die gebruik je immers al jaren en smaakt ook goed.

Hoe zou je dit vinden? Op zijn minst opmerkelijk toch? Toch is dit precies wat ondernemers doen die wel op het podium staan, maar niet willen verkopen.

Wat denk dat je de leverancier van de pastasaus heeft  geïnvesteerd voordat het in de winkel gepresenteerd wordt? Onderzoeken, ontwikkelen, testen en bijstellen. Daar is veel tijd, energie en geld in gaan zitten. En nu is het af! De leverancier kiest een aantal winkels uit, huurt een mevrouw in en de wereld mag proeven! Met als doel het product bekendheid te geven en te verkopen. Op het moment dat iemand wel kan proeven, maar niet direct de mogelijkheid krijgt om op een gemakkelijke manier het product te kopen, zal het lang duren voor de investering terugverdiend is en het product bekend is. Mond-tot-mond reclame blijft ook hier immers de snelste manier om de verkoop te vermenigvuldigen.

Wanneer vertel jij iets door aan je buren, vrienden of collega’s? Juist! Als je het ervaren hebt en er enthousiast over bent.

Wanneer jij op het podium staat en je deelnemers laat proeven aan jou en je product of dienst, is er altijd een aantal deelnemers die meer wil. Door dit niet aan te bieden, stuur je ze naar het schap van  jouw winkel. Ze moeten zelf moeite doen om het te vinden. En als het dan over persoonlijke ontwikkeling gaat of iets anders dat spannend is, zegt dat stemmetje in ons hoofd al snel dat het fijn is om het bij het oude vertrouwde te laten (de pastasaus van het huismerk).

Belangrijke beslissingen nemen we niet rationeel, maar juist onderbewust. Op gevoel. Tijdens een event kan dit gevoel aangesproken worden en durft iemand de stap te nemen. Wanneer hier geen of een ingewikkelde mogelijkheid voor wordt geboden, kost het teveel moeite en doet iemand het niet. Zonde. Jouw klant gaat met pijn naar huis en wordt niet verder geholpen. En jij kan niet doen wat je het liefste doet: anderen helpen bij het oplossen van hun pijn met jouw mooie product of dienst!

Wil jij meer weten over verkopen op je event? Dan is meedoen met de training ‘’Hoe bouw ik een Succes Event’’ een goed idee! Hier kan je er meer over lezen, maar ik nodig je ook van harte uit om hierover met mij een afspraak te maken. Jij kan al je vragen stellen, ik vertel je persoonlijk meer en samen beoordelen we of de training voor jou (op dit moment) geschikt is.

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit bericht.