GRATIS TIPS

Om jouw event waardevol en winstgevend te maken! Kijk, luister en/of lees.......

[artikel] Word jij gek van de loombandjes?

Weet jij wie Cheong Choon Ng is? Ik wist het tot vorige week niet. Maar waarschijnlijk ken je dit wel:

2014-08-24 19.56.32

Meneer Cheong Choon Ng is hier verantwoordelijk voor. 4 jaar geleden wilde hij zijn dochters imponeren toen die op een regenachtige middag van hun haarelastiekjes armbandjes zaten te maken. Dat kon papa ook. Al snel kwam hij erachter dat zijn vingers te dik waren. In plaats van het hierbij te laten ging hij in de garage aan de slag met een houten bord vol pinnetjes en haakjes en kon toen wel een armbandje haken.  Pas na een kleurrijke versie waren zijn dochters enthousiast. Toen ook buurkinderen, vriendinnen en nichtjes enthousiast waren, ging er een lampje branden. Al het spaargeld stopte hij in een container met 6 ton rubberen elastiekjes uit China. Na een grondige poetsbeurt konden ze pas worden verkocht. Helaas zonder succes. De speelgoedwinkels kregen het niet verkocht. Wat was het probleem? Kinderen wisten gewoon niet hoe het werkte. Met enkele instructiefilmpjes op youtube ging het balletje langzaam rollen. Pas toen een Amerikaanse speelgoedwinkel het ter plekke voor ging doen, vlogen de elastiekjes de deur uit. In no time zijn de Amerikaanse kinderen aan het loomen geslagen. En inmiddels doen de kinderen in nog 16 landen dat en heeft Cheong Choon Ng 110 miljoen euro op zijn bankrekening staan.

Geweldig toch? Blijkbaar heeft deze man gevoeld dat het een succes zou worden. Anders investeer je niet al je spaargeld. Ik weet ook zeker dat hij momenten van twijfel heeft gekend. Wordt het wel een succes? Ga ik mijn investering wel terugverdienen? Maar hij heeft doorgezet!

Herken jij deze vragen en twijfels?

Ik wel. Ik herken het bij mezelf, maar ook bij mijn klanten. Nog niet zo lang geleden was ik interim HR-manager, verdiende meer dan genoeg, maar was niet gelukkig. Ik miste ‘’iets’’. Ik volgde een coachingsopleiding, deed een intuïtief jaar, deed mee aan verschillende workshops, van fotografie tot trainingsacteur. Ik was steeds op zoek naar iets nieuws. Vaak vroeg ik me af ‘’Waar leidt dit toe? Wat wil ik nu echt?’’. Tot ik een businesscoachingsopleiding volgde en eindelijk naar mijn hart durfde te luisteren. Regelen, coachen, iemand tot steun zijn bij een spannende stap, commercieel denken: dat is wat ik wil doen en waar ik goed in ben! En zo werd Jouw Succes Event geboren!

Vol enthousiasme ging ik van start: logo, website, naar Amerika om daar te leren hoe ze het doen, aanbod maken, meedraaien op events. Ik vond het geweldig! Ook iedereen met wie ik mijn plannen deelde vond het interessant en helemaal bij mij passen. Maar mijn aanbod is ook nieuw in Nederland en dat is aan de ene kant prachtig, maar ook lastig. Hoe leg ik nu in een paar zinnen uit wat ik doe? En wist ik het zelf eigenlijk wel precies? Door met klanten te werken en naar ze te luisteren ontdekte ik steeds meer wat de vragen van mijn klanten waren en hoe ik ze het beste kon helpen. Geweldig om met die informatie mijn aanbod te maken en te merken dat meer ondernemers hier behoefte aan hebben. Dat al mijn inspanningen en worstelingen van de afgelopen twee jaar niet voor niets zijn geweest. Want ook ik heb me weleens afgevraagd: ‘’Is er wel vraag naar?’’ ‘’Doe ik het wel goed?’’ ‘’Maak ik de juiste keuzes?’’. Gelukkig kan ik al deze vragen nu volmondig met ‘’JA’’ beantwoorden. Maar ik weet ook dat er nieuwe vragen, twijfels en onzekerheden komen. Dat is het ondernemerschap en daar geniet ik juist zo van! Gelukkig heb ik me vanaf het begin laten coachen. Mijn twijfels en onzekerheden kon ik delen en ik werd op het pad gehouden. Toch heb ik ontdekt dat je ook door fases heen moet, de pijn en twijfel moet voelen om als ondernemer te groeien.

Wat zou er zijn gebeurd met de loom-bandjes als Cheong Choon Ng niet naar de kinderen had geluisterd dat ze niet begrepen hoe het werkte? En er geen instructiefilmpjes werden gemaakt? Waarschijnlijk lag dan mijn huis nu niet vol met die kleine gekleurde elastiekjes en had Cheong Choon Ng geen 110 miljoen op de bank staan. Maar ook hij zal bij iedere nieuwe fase nieuwe vragen en twijfels tegenkomen. Want wat gebeurt er als de rage over is?

Bij mijn klanten zie ik ook twijfels en vragen bij het organiseren van events. Of dit nu voor 5 of 500 personen is. De 3 belangrijkste vragen zijn:
1.       Komen er wel genoeg deelnemers? Of hoe zorg ik voor meer deelnemers dan de vorige keer?
2.       Hoe geef ik genoeg kennis weg dat de deelnemers tevreden zijn, maar ook meer willen leren?
3.       Hoe verkoop ik live mijn producten of diensten zonder dat het ‘’verkoperig’’ overkomt?

Logische vragen als jij events (of misschien noem jij het workshops, seminar, bijeenkomst) onderdeel maakt van je marketingactiviteiten. Dit leer je namelijk niet op school. Maar zo als met zoveel dat je voor het eerst doet: oefening baart kunst!

Voor hoeveel mensen denk jij dat René Froger is begonnen in het café van zijn vader? Daar paste echt geen 1.000 mensen in. Ook de ondernemers die nu grote events geven, zijn klein begonnen. Wil jij sneller stappen maken? Dan kan je natuurlijk hulp inschakelen. Je staat er dan niet alleen voor en wordt voor valkuilen behoed.

Van iedere keer leer je en kan je je plan voor de volgende keer beter maken. Mijn advies: leg de lat voor de eerste keer niet te hoog, dan kan het ook niet tegenvallen. Wees trots op wat je wél bereikt! 10 deelnemers in de zaal bij je eerste event is super!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *